Kto i kiedy powinien wykonać audyt produktu?
Przedsiębiorstwo, któremu zależy na tym, by oferowany przez niego asortyment spełniał niezbędne wymogi jakościowe, powinno przeprowadzać regularny, wewnętrzny audyt swoich wyrobów. Kto i kiedy powinien zdecydować się na tego typu kontrolę i jakie korzyści daje regularne przeprowadzanie audytów produktowych? Przeczytaj poradnik i dowiedz się wszystkiego, co trzeba wiedzieć o kontroli jakości produktu.
Czym jest audyt produktu?
Profesjonalny audyt produktu to proces, którego podstawowym celem jest potwierdzenie zgodności danego wyrobu z charakterystycznymi dla niego wymogami jakościowymi. To właśnie jakość produktów jest jednym z podstawowych czynników, które mają wpływ na rozwój i rynkową pozycję przedsiębiorstwa, dlatego tego rodzaju audyt powinien być wykonywany regularnie i z najwyższą dokładnością.
Co daje regularne wykonywanie audytów produktu?
Od wielu lat audyty produktowe wykorzystuje się jako jedno z kluczowych narzędzi w zakresie zarządzania jakością. Pozwala uzyskać niezależną, rzetelną i pełną ocenę produktu z punktu widzenia klienta. Stwierdzenie ewentualnych niezgodności w trakcie badania pozwala producentom wyeliminować czynniki, które mogą mieć wpływ na negatywne postrzeganie wyrobu przez odbiorcę, jednak nie jest to jedyna zaleta regularnie przeprowadzanych audytów produktów. Inną korzyścią jest możliwość wcześniejszego zabezpieczenia firmy przed ponoszeniem odpowiedzialności za ewentualne wady produktu, dlatego audyt często stosuje się jako działanie o charakterze prewencyjnym.
Kiedy należy wykonać audyt produktu?
W związku z celami wykonywania tego rodzaju analizy, audyt produktu powinno przeprowadzać się w sytuacjach, które mogą mieć istotny wpływ na jakość wytwarzanego asortymentu. Przykłady takich sytuacji, to m.in.:
– wdrożenie nowych technologii produkcyjnych,
– zmiana dostawców surowców lub materiałów,
– częste rotacje pracowników,
– powtarzające się reklamacje.
Warto dodać, że efektywność audytu uzależniona jest m.in. od przyjętych kryteriów oceny oraz dopasowania ich do charakterystyki danego przedsiębiorstwa.
Jak wykorzystać efekty audytu do poprawy polityki jakości?
W praktyce prawidłowo zrealizowany audyt produktu dostarcza niezwykle istotnych informacji na temat samego wyrobu, jak i oczekiwań konsumentów czy trendów panujących na rynku. Aby jednak jego przeprowadzenie dało realny efekt w postaci poprawy jakości produkcji, niezbędne jest skrupulatne zastosowanie się do wskazówek zawartych w podsumowującym badanie raporcie końcowym. Dopiero wdrożenie rekomendacji wynikających z oceny produktu umożliwi realne zwiększenie jakości oferowanego wyrobu, powodując wzrost konkurencyjności marki oraz usprawnienie procesów produkcyjnych.
Audyt produktu – czy warto?
Nie ulega wątpliwości, że audyt produktu jest jednym z kluczowych działań, w kontekście poprawy jakości oferowanego wyrobu. Skrupulatnie przeprowadzona analiza powoli wyciągnąć odpowiednie wnioski zarówno na temat samego asortymentu, jak i sposobu jego dystrybucji oraz szeroko rozumianej obsługi klienta.