Via Pomerania: Nowa droga nad morze zyskuje zielone światło w kluczowym raporcie

Po długich miesiącach planowania i dyskusji, projekt trasy Via Pomerania zaczyna nabierać realnych kształtów. Został on oficjalnie uwzględniony w „Pakcie dla bezpieczeństwa Polski”, który ogłoszono w Ustce. Główny nacisk projektu kładzie się na odcinek łączący Ustkę z Bydgoszczą, z późniejszym rozszerzeniem w kierunku Inowrocławia.
Znaczenie trasy dla Inowrocławia
Planowana droga ma kluczowe znaczenie dla szybkiego przemieszczania się wojsk sojuszniczych w razie potrzeby. Dzięki wojskowemu charakterowi inwestycji, proces decyzyjny oraz przetargowy mogą być przyspieszone. Via Pomerania nie będzie drogą ekspresową, ale dwupasmową trasą o dwóch jezdniach w obu kierunkach, podobnie jak obwodnica Inowrocławia. W pierwszej kolejności zrealizowany zostanie odcinek z Ustki przez Chojnice do Bydgoszczy, a Inowrocław zostanie włączony w drugim etapie.
Priorytety i wsparcie polityczne
Senator Ryszard Brejza zapowiedział, że podejmie działania mające na celu przyspieszenie budowy odcinka z Inowrocławia do Bydgoszczy. Wyraził przekonanie, że takie inicjatywy cieszą się silnym poparciem ze strony wojewody Michała Sztybla. Dla mieszkańców regionu oznacza to nie tylko poprawę infrastruktury komunikacyjnej, ale także potencjalne korzyści gospodarcze.
Koszty inwestycji
Całkowity koszt budowy trasy Via Pomerania szacowany jest na ponad 12 miliardów złotych. Przewidywane wydatki obejmują zarówno koszty budowy samej drogi, jak i infrastruktury towarzyszącej, co czyni tę inwestycję jedną z największych w regionie. Finansowanie projektu będzie wymagało współpracy na szczeblu krajowym oraz lokalnym, co podkreśla jego strategiczne znaczenie.