Kujawsko-Pomorskie liderem w kolejowym rankingu, ale z poważnymi brakami w komunikacji

Transport kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim odgrywa kluczową rolę w rozwoju regionalnym i subregionalnym. Mimo to, znaczna część miast w tym regionie boryka się z problemem ograniczonego dostępu do połączeń z głównymi ośrodkami, takimi jak Bydgoszcz i Toruń. Według raportu Instytutu Rozwoju Miast i Regionów, aż 33,3% subregionalnych i ponadlokalnych miast nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych z tymi najsilniejszymi centrami regionalnymi. Jest to najwyższy wskaźnik w skali kraju, co podkreśla skalę wyzwania, przed jakim stoi ten region.
Analiza sytuacji transportowej
Przykłady miast, które szczególnie odczuwają brak efektywnych połączeń kolejowych, to m.in. Świecie i Rypin. W rzeczywistości, jedynym miastem ponadlokalnym o silniejszej pozycji, które ma połączenie z innymi ośrodkami, jest Brodnica. Niemniej jednak, podróż z Brodnicy do Torunia trwa dłużej niż 30 minut, co czyni kujawsko-pomorskie jednym z czterech województw w Polsce, gdzie żadne miasto o statusie ponadlokalnym silnym nie jest dobrze skomunikowane z regionalnymi ośrodkami.
Wyzwania i potrzeba poprawy infrastruktury
Brak odpowiedniej infrastruktury transportowej w kujawsko-pomorskim stawia przed władzami lokalnymi istotne wyzwania. Poprawa połączeń mogłaby znacząco przyczynić się do rozwoju gospodarczego tych miast oraz zwiększenia ich atrakcyjności inwestycyjnej. Obecna sytuacja ogranicza zdolność miast do pełnego uczestnictwa w rozwoju regionalnym, co jest szczególnie odczuwalne w kontekście globalizacji.
Szerszy kontekst dostępności komunikacyjnej
Jeśli rozszerzymy analizę na miasta o mniejszym znaczeniu ponadlokalnym, takie jak Sępólno Krajeńskie, Więcbork, Kcynia, Szubin, Żnin i Koronowo, problem staje się jeszcze bardziej widoczny. Raport wskazuje, że 25% miast z dostępem do kolei w kujawsko-pomorskim wymaga podróży dłuższej niż 2 godziny, aby dotrzeć do wyższego rzędu ośrodka.
Podsumowując, poprawa transportu kolejowego w województwie kujawsko-pomorskim jest nie tylko wyzwaniem, ale i koniecznością. Stworzenie lepszej infrastruktury kolejowej mogłoby stać się impulsem rozwojowym dla lokalnych społeczności, umożliwiając im skuteczniejszą integrację z resztą kraju i zwiększenie swojej konkurencyjności na rynku.